fredag 20 februari 2015

Nyfamilj



Vi är en nyfamilj som jag har berättat tidigare här, och flera gånger har jag fått förklara för bekanta och mindre bekanta hur vår familj fungerar, vem är släkt åt vem, vem betalar vad och vad är min roll. 

Senast denhär veckan besökte vi läkaren på hälsostationen, och jag hade båda flickorna med mig. Då började barnen och tala med en ung kvinna som satt brevid dem, och storasyster började tala om sin mamma. Hon pekade på mig efter en stund och sa att "toi ei ole mun äiti" alltså dendär är inte min mamma. 
Då frågade den unga kvinnan av storasyster att "aijaa är hon eran vän?" Och då fick jag förklara att jag är den yngre flickans mamma. 
Av nån anledning kände jag mig generad... 
Att här sitter jag och förklara om vår familj åt en okänd människa. För det behöver jag ju inte. Vår familjs barn vet ju inte om nåt annat, det har alltid varit såhär, så åt dem är det en naturlig sak att storasyster har två hem och lillasyster ett. 
Jag har vuxit upp i en kärnfamilj och kanske därför känns det att jag måste förklara vår familj, för jag tror i förväg att andra personer är uppvuxna i likadana förhållanden som jag och kanske har svårt att förstå vår familj. 

Något som jag inte gillar alls är när människor kommenterar att "inte betalar du väl nånting för storasystern?". Vad menas med det? Jag undrar hur det skulle fungera.Tex. på sommaren "nej nej du får ingen glass, pappa köper åt dig sen när han kommer hem" (dåligt exempel men ungefär sådär?).
Vi är en nyfamilj, med betoning på familj. Och i en familj är allt gemensamt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar