torsdag 21 augusti 2014

Hemmagjord fil

Jag tycker att det är dags för spartips igen. Ni vet ju att en liten filburk kostar 0, 50 euro? Vi brukar spara på de sättet att vi köper två filburkar i månaden. Vi använder de som botten åt hemmagjord fil. Flera av er vet säkert hur man gör fil själv, men tillexempel jag fick veta det först som vuxen. Min mamma gjorde inte fil själv, så jag har inte haft någon att lära mig.

Släng halva (eller om man vill hela) burken i en skål, häll i 1- 1,5 liter mjälk och låt stå på bordet över natten. 
På morgonen har det förvandlats till fil! Vi brukar köpa ny fil två gånger i månaden så att den hemmagjorda filen hålls hygienisk. 




Vi brukar äta filen som den är och ibland kan man mosa med lite banan eller annan frukt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar