måndag 31 mars 2014

Vårkläder för fattiga? eller...

Våren är här i södra Finland. Och som vanligt har vi igen haft svårigheter med vårklädesköp.
Detta år sökte jag hjälp från en välgörenhetsorganisation som hjälper fattiga barnfamiljer som är bosatta i Finland. Privatpersoner donerar använda kläder till organisationen.
 Jag har varit där några gånger förut när vi har behövt nya kläder åt tösen. De är så trevliga där, och frågar inga frågor om ens ekonomisk situation.
 Det har kännts bra att gå dit för jag skäms att söka efter hjälp. Och att vara fattig mamma.
 Men samtidigt tänker jag att visst måste det finnas människor som använder till godo att denna NGO inte frågar efter dokument? Kanske människor som har råd men vill inte spendera? 
Jag hoppas verkligen att det inte är sannt eftersom det är bort från de människor som verkligen behöver hjälpen...

Iallafall så kom vi hem med ny vårjacka och vårbyxor, fingervantar, t-skjortor, långärmade blusar och ett par byxor. Jag hittade inte så mycket passande kläder åt min dotter, och flera kläder som jag tog hade stora fläckar och det märkte jag först när vi kom hem... Jag undrar om människor tänker att för vi är fattiga duger smutsiga kläder? för vi inte har råd att köpa nya kläder (och begagnade) så duger vad som helst? Jag tycker att fattiga barn har ännu större behov att få något som är fint (även om det är begagnat) eftersom de inte brukar få något nytt. 
Men, kanske ingen hade märkt fläckarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar